Zo oud als de weg naar Kralingen

De Gravenweg verbindt Rotterdam met Nieuwerkerk aan den IJssel en doet dat al een tijdje, want dit is die bekende oude weg naar Kralingen. Langs de Gravenweg liggen diverse graven begraven. Vooral in Ouderkerk aan den IJssel, waar een hele rits bastaarden van Lodewijk van Nassau ligt opgeslagen. De kerk van Ouderkerk is, zoals de naam al doet vermoeden, de oudste kerk van Zuid-Holland. De kerk van Nieuwerkerk is nauwelijks nieuwer dan die van Ouderkerk. Eigenlijk zou Nieuwerkerk dus Opeennaoudsteouderkerk moeten heten, maar dat is een hele mond vol en alleen maar leuk voor slimmerikken die van Limericken houden.

Aan het eind van de Gravenweg staat de Prins Willem Alexander school, waar Overschie op 8 november speelde tegen schaakvereniging Nieuwerkerk. Ik kwam traditiegetrouw te laat en had enige moeite om de school te lokaliseren. Een Openbare Basisschool verborgen achter een Evangelisch Centrum. De schaker wikt maar God beschikt en hij was de onzen gunstig gezind, want het werd uiteindelijk een 6-2 overwinning.

Mijn tegenstander gaf in een moment van acute schaakblindheid pardoes een paard weg. Niet veel later pakte ook Han een paard van het bord, zie diagram 1. Wit besloot tot 13 b5? (beter was 13 g4) en ontnam de steun van het paard op c5. Han sloeg toe met 13 ... Pcxd4, wat minstens een pion wint. Na 14 Tc1 Pxf3+ 15 Dxf3 Lxc5 gaf wit op. Het volgende punt kwam van Daan, die in een Siciliaan alles naar voren gooide en in diagram 2 een kwaliteit heeft geofferd. Ik vond dat onduidelijk, maar de computer beoordeelt de stelling als gewonnen voor wit. Die loper op b3 is een toren waard. In deze stelling heeft wit het ijzersterke 22 f5. Dreigt mat, je moet het maar zien! Daan speelde 22 Dh2, hetzelfde idee en dreigt ook mat, en na 22 ... Kg7 23 Txh1 Th8 24 gxf7 was er voor zwart geen houden meer aan. Tien uur. Tussenstand 3-0.



Op bord 1 speelde Erik een ingewikkelde partij. Er zat een instructief moment in de opening. Zwart heeft net 11 ... e5 gespeeld en nu is 12 c5! mogelijk. Dan kan zwart het vervelende paard niet zomaar wegjagen, vanwege Db3 met schaak. Erik speelde 12 0-0 h6 13 Pf3 en pas toen c5. Nog steeds sterk, maar het voordeel verwaterde en uiteindelijk mocht wit nog blij zijn met remise. Niet veel later moest Albert opgeven. Hij had zich Lb5 laten ontglippen en beantwoordde Pd5 met Tf4-h4, zie diagram 4. De computer geeft het kwaliteitsoffer Pg5 (de gearceerde pijl), want na 20 Pg5 Pxf4 21 Dxf4 heeft wit nog rommelkansen tegen de zwarte koning. Na 20 Th4 was het in een klap uit. Hoe? Een opgave voor de lezer! Het is 23.00 uur en de stand is 3,5-1,5

De overwinning werd over de streep getrokken door Karel, die met een klein maar vervelend voordeeltje uit de opening was gekomen. In diagram 5 speelt hij het sterke 35 ... g5 wat dwingt tot een verdere verzwakking van de witte koning. Na 36 g3 g4 37 Te2 De4 38 Ke1 Dd3 drongen de zware zwarte stukken de stelling in en was er geen houden meer aan. Arnout kreeg te maken met een stukoffer voor twee pionnen, net als in de vorige ronde . Hij won zelfs een pion terug, maar het bleef een razend ingewikkelde stelling. In diagram 6 is Db6 de sterkste zet en de computer beoordeelt dit als gewonnen voor zwart. Arnout besloot tot 23 ... Pc4. Dat moet volledig op de intuitie zijn gegaan, het leidt tot een krankzinnige serie van slagzetten. Na 24 Lxd6 Pxd2 25 Ld5+ Kh8 26 Lxf8 Pxf1 stond wit opeens beter, maar Arnout hield remise in een vesting met een pion minder.

We gaan richting middernacht en Ronald is nog steeds bezig. Dat had niet gehoeven. In diagram 7 is 31 Pb8 sterk met een dreigende vork op d7. Na het gedwongen 31 ... Lc8 32 Pd7+ Lxd7 33 Txd7 staat wit twee pionnen voor en is zijn loper sterker dan het zwarte paard. Ronald deed het anders en kwam uiteindelijk in een remise toreneindspel terecht, zie diagram 8. Zwart moet het als volgt doen: alle pionnen ruilen totdat het T+pion tegen T is. Neem de stelling van Philidor in. Remise. Zwart deed het goed tot T+pion maar kende helaas de stelling van Philidor niet. Dat soort klassiekers kun je wel aan Ronald overlaten. Hij won door diep in de nacht een bruggetje te bouwen. Eindstand 6-2. 

 

Back to Top